Психолого-педагогічний консиліум

"АДАПТАЦІЯ УЧНІВ П'ЯТОГО КЛАСУ ДО НАВЧАННЯ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ"

09.01.2018

/Files/images/zima/DSC02921.JPG09 січня 2018 року в Мізоцькому НВК відбувся психолого-педагогічний консиліум "АДАПТАЦІЯ УЧНІВ П'ЯТОГО КЛАСУ ДО НАВЧАННЯ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ"

Упродовж усього життя нам (і дорослим, і дітям) доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступаючи поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі.

Перехід із молодшої школи до основної пов’язаний із внесенням змін у динамічні стереотипи спілкування, діяльності, а також зі збереженням окремих компонентів попереднього соціального досвіду.

/Files/images/zima/DSC02922.JPGАдаптація дитини до навчання в середній школі відбувається не одразу. Це досить тривалий процес, пов'язаний зі значним навантаженням на всі системи організму.

Під час консиліуму вчителі-класоводи Овдіюк Галина Петрівна та Бондарчук Галина Миколаївна детально охарактеризували особливості навчання п'ятикласників у початкових класах та висловили сподівання, що адаптаційний період їхніх уже колишніх учнів буде поступовим та без особливих труднощів

Здається, тільки-но діти і батьки адаптувалися в початковій школі, як необхідно переходити до п’ятого класу, до середньої школи. На жаль, у цей період (10-11років) у дітей втрачається інтерес до навчання. Для учнів 5-го класу багато що стає новим і непізнаним: нові вчителі, нові предмети, форми навчання, а іноді і однокласники. Звичайно ж, є діти, які легко й вільно вливаються в шкільну систему вимог, а є діти, які відчувають потребу в допомозі вчителів, батьків, психолога.

/Files/images/zima/DSC02938.JPGДиректор закладу Овсійчук Раїса Андріївна розповіла, що відвідуючи уроки у 5-тих класах та спілкуючись з п'ятикласниками побачила що, учням у школі цікаво: вони прагнуть бути активними, розумними, вони хочуть щоб їх побачив, оцінив новий учитель і помітив у них усе найкраще.

Вчитель математики Овсійчук Віктор Михайлович наголосив, що і ми, вчителі, також проходимо період адаптації: нам потрібно запам’ятати нових учнів, вивчити їхні особливості, переключитися на роботу з п’ятикласниками, враховуючи основні психологічні особливості дітей цього віку. І чим швидше ми, вчителі, і учні знайдемо ті спільні шляхи, тим швидше пройде адаптація в учнів 5-го класу.

Вчитель образотворчого мистецтва Дмитрук Галина Володимирівна одним із шляхів успішної адаптації відмітила вміння вчителя ставити посильні вимоги зі свого предмета.

Заступник директора з виховної роботи Бондар Любов Володимирівна розповіла про важливість уміння класного керівника згуртувати колектив, сформувати культуру поведінки й навички спілкування.

/Files/images/zima/DSC02931.JPGВчитель природознавства Клімусь Зоя Іванівна вважає, що одним із шляхів успішної адаптації п'ятикласників є уміння учнів реально оцінювати свої можливості, яке потрібно виховувати в учнів ще з першого класу та продовжувати в основній школі.

Більшість дітей переживає перехід у основну школу як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація у 5-му класі багато в чому схожа з адаптацією у 1-му класі.

/Files/images/zima/DSC02939.JPGПсихолог Москалець Інна Володимирівна розповіла про те, що викликає стрес у п’ятикласників. Різкі зміни умов навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять до дітей середньої навчальної ланки, навіть зміна «статусу» у початковій школі на «наймолодшого» у середній – все це є досить серйозним випробуванням. У цей період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв’язку з цим у них може знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими.

/Files/images/zima/DSC02942.JPGСоціальний педагог Кравченко Ольга Олександрівна наголосила, що п’ятикласники пристрасно бажають добре вчитися, щоб радувати оточуючих. Але, зіткнувшись з першими труднощами, часто розчаровуються.Усі зазначені причини нерідко виступають не ізольовано, а спільно, поєднуючись у досить складні комбінації, і потребують зазвичай спільної активної роботи не тільки психолога й педагога, а й батьків, а головне – самого підлітка.

Вчителі української мови та літератури Кремінська Тамара Андріївна, Полішук Наталія Василівна та Кравченко Ольга Олександрівна відмітили, що забезпечення наступності є однією з основних умов успішної адаптації молодших школярів до навчання в основній школі та важливою передумовою успішного навчання у 5-му класі.

/Files/images/zima/DSC02946.JPGВчителі англійської мови Тимощук Галина Василівна та Ковальчук Тетяна Василівна відмітили хорошу базу знань, яку учні отримали в початкових класах, що є також важливим в адаптації учнів. Це дає можливість постійно спиратись на попередні знання, уміння та навички і на основі зазначеного забезпечувати їх удосконалення, осмислення вже на новому, вищому рівні без труднощів.

Класні керівники Каштан Ярослав Ростиславович та Луцюк Олег Володимирович проаналізували успіхи та труднощі адаптації п'ятикласників в І семестрі, поділилися своїми думками стосовно навантаження та домашніх завдань.

/Files/images/zima/DSC02930.JPGДля розв’язання проблем в період адаптації молодших школярів до нових умов навчання у 5-му класі, адміністрації, учителям, батькам необхідно:

- ураховувати індивідуальні та психологічні особливості 10-11-річних школярів;

- здійснювати обов’язкову підготовку школярів до засвоєння нових навчальних компетентностей;

- забезпечити систему взаємозв’язків у змісті, формах і методах педагогічного процесу, оптимальне співвідношення та зв’язок між окремими етапами навчального процесу;

- створювати освітньо-дидактичні ситуації, в яких дитина почувала б себе невимушено, комфортно, не боялась розкривати світ власних емоцій;

- забезпечити систему оптимальних вимог до знань і поведінки учнів, їхніх моральних якостей, форм і методів роботи з ними на всіх етапах навчання;

- упроваджувати засоби стимулювання та заохочення дітей до пізнавальної діяльності;

- розвивати рефлексивні вміння дивитись на себе з «боку»;

- формувати навички самоконтролю й самооцінки:

- аналізувати причини неуспішного адаптаційного періоду;

- запроваджувати способи, спрямовані на подолання труднощів у навчанні учнів 5-х класів.

Отже, успішній адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі сприятимуть цілеспрямована координація дій учителів Мізоцького НВК, їхній професіоналізм і досвідченість.


Науково–методичний семінар

"Аналіз та вибір методів і прийомів для самовизначення, самовдосконалення та самореалізації творчої особистості учня і вчителя»

30.11.2017

План семінару:

/Files/images/2017-11-30-0006.jpg1. Ознайомлення з планом семінару.

Овсійчук Р.А., директор закладу

2. Виступи педагогічних працівників на тему:

«Аналіз та вибір методів і прийомів для самовизначення, самовдосконалення та самореалізації творчої особистості учня і вчителя»

Поліщук Н.В.

Овдіюк М.І.

Васьковська С.Ф.

Савчук О.С.

Степанюк О.О.

Конюшек Н.Л.

Степановська І.В.

Овсійчук Ю.М.

/Files/images/DSC01549.JPGФедорчук К.В.

Каліш О.С.

3. Підведення підсумків

Лахман Н.М., заступник директора з навчальної роботи

Рекомендації семінару:

1. Продовжувати здійснювати аналіз та вибір методів і прийомів для самовизначення, самовдосконалення та самореалізації творчої особистості учня і вчителя

/Files/images/DSC01542.JPG2. Висвітлювати поняття «самовизначення, самовдосконалення та самореалізація» в різноманітних статтях, виступах та методичних посібниках.

3. Здійснювати пошук ефективних шляхів розвитку творчої особистості учня і вчителя.

4. Сприяти розвитку творчих здібностей педагогічних працівників Мізоцького НВК.

5. Укласти матеріали виступів у методичний збірник за темою семінару.

/Files/images/DSC01535.JPGСамовладання – здатність контролювати емоційні прояви психіки (емоції, почуття, бажання, звички, схильності), придушувати негативні емоції, підпорядковувати свою діяльність свідомо поставленим завданням і вимогам життя.

Самооцінка – інтегральна оцінка себе в найважніших сферах життя, а також ставлення до власного Я, яке залежить від віддаленості реального та ідеального Я у своїх думках і в очах значущих осіб.

Самопізнання – процес, який ґрунтується на самоспостереженні, самоаналізі та самооцінюванні особистості, особливостей її життєдіяльності.

Самосвідомість – образ, оцінка себе і ставлення до себе.

/Files/images/DSC01556.JPGСамосвідомість особистості – здатність особистості безпосередньо і опосередковано само відображатися, сприймати себе збоку, ніби очима стороннього спостерігача, рефлексувати з приводу своєї духовної, моральної, соціальної і психологічної суті, різних видів активності.

Самостійність – здатність здійснювати будь-яку діяльність без сторонньої допомоги, критично ставитися до своїх поглядів та переконань.

Сила волі – сукупність вольових якостей, процесів і етапів, що зумовлюють вольові зусилля людини.Соціалізація– результат освіти, процес опанування, відтворення соціального досвіду, норм і цінностей, засвоєних особистістю у навчанні вихованні, а також в умовах стихійної та організованої дії чинників соціального оточення.

Кiлькiсть переглядiв: 0