Вже весна завітала в УкраїнуІ зеленню покрились всі сади.Лелеки прилетіли із чужини,А ми вітати батьків та вчителів прийшли.І навіть та берізка біля школиСьогодні похилилась до землі.Уклін низький даруєм, як ніколи,Вам, дорогі і любі батьки і вчителі.Як хочеться в цей день вам побажатиВисоких, ніжних і крилатих мрій.Повагу й шану всю сповна віддатиІ виконати задум усіх надій.
Ми кажем «хліб». У слові цім усе:Життя, котре виблискує червоно,Весна, що цвіт навколишній несеІ літа хмільне достигле гроно.
У народі ж хліб, мов матір поважають,Ця шана з плином часу не зника,І батьків та вчителів Мізоцької школи
Зустрічаємо з хлібиною в барвистих рушниках.
Хлібом благословляєм вас,Ним живе й міцніє Україна.Хай з хлібом буде все ваше життя,Солодкість поділеного хлібаНі з чим незрівнянна,Цей хліб є також символом нашого чудовогоселища Мізоч.
Вручення хліба.Вірш про Мізоч.
Пісня про Мізоч.
Сьогодні ми зібралися на свято,До нього готувались усі.Щасливі, що в залі ви, рідні наші,Яких запрошували ми.
У нас сьогодні незвичайна зустріч —Це зустріч дружби, урочистий звіт.Прийміть же, рідні, теплий і сердечнийУчнівський наш привіт!
Родина, родина —Від батька до сина,Від матері доні добро передай,Родина, родина — це вся УкраїнаЗ глибоким корінням, з високим гіллям.
Бо ми, всі присутні в цьому залі, —Це одна велика родина — батьки, діти, вчителі,Тож бажаєм всім добра, миру, злагоди, тепла.Звучить пісня.
Ми до батьків сказати хочемо слово,Сповнене ніжності й любові,Бо без батьків чого ми в світі варті?
Без маминої ласки і добра,Без батькової строгості і жарту,Без затишку родинного тепла.
Ми любим вас, кохані мами й тата,І вам бажаємо здоров’я ми багато.Ми хочемо, щоб завжди ви раділиІ щоб в житті ніколи не хворіли.
Хай щастя і радість вам ллються рікою,Щоб ви не стрічались ніколи з журбою,Хай пісня дзвінка виграє на вустах,Хай смутку ніколи не буде в очах.
Сім’я — це пристань і гавань,Сюди повертаєшся зновуІз мандрів далеких і плавань,Тут вічно панує любов.
Тебе тут завжди пам’ятають,Куди б ми не їхали, не йшли,На тебе постійно чекаютьУвага, турбота, любов.
Де згода в сімействі, де мир і тиша,Щасливі там люди, блаженна сторона!Їх Бог благословляє, добро їм посилаєІ з ними вік живе.
Коли народжується син,Сягає радість до вершин:Радіють мама, тато, дід —Це ж розбруньковується рід.
Коли народжується доня,Маленьке сонечко в долонях,Несе вона з собою втіху,Лад, затишок, любов під стріху.
Коли народжуються діти,Чому б нам усім і не радіти?!
Приїжджайте частіше додому,Щоб не мучив вас сором потому.Не привозьте ні грошей, ні слави,Будьте з рідними рідні й ласкаві.Зачерпніть води із джерельця,Прихиліться серцем до серця.
Розцілуйте батьківську сивину,Бо не вічні ні батько, ні мати.Часом можете їх не застати,Щоб не мучила совість потому,Приїжджайте частіше додому.
До свого роду — хоч через воду.
Ліси виростають родинами в горах,Чайки відлітають на зиму гуртами.Родинами плавають риби в моріІ хмари гуртами летять над містками.
А десь мореплавець у чорну годину,А десь астронавт у безмежній просторі,І сивий дідусь у самотньому горі —Усі вони мріють про родину.
Ста друзів не стане у справжньому горі,Заваляться плани, мільйони, палати.Та сяйвом рятунку в життєвому моріЗавжди для нас будуть родина і мати.
Батьки і діти — серця одні,Батьки і діти — душі пісні.Батьки і діти — страждань політ,Батьки і діти — родини цвіт.
Батьки і діти! Діти і батьки!Нерозділиме і одвічне коло,Ми засіваємо життєве колоІ не на день минущий, на віки.
Бо ж хто є ще найдорожчий від батьків рідненьких?Ви ж всіх нас доглядали немічних, маленьких.Усім людям треба знати заповідь четверту:Своїх батьків шанувати до самої смерті.
Ми знов повертаємося до тебе в думках,Чарівне й вічне життя загадкове.Сім’я родина, рід —Які слова святі.Вони потрібні кожному в житті.Якщо зміцнішає хоч одна родина —Міцніша стане наша Україна.
Яких би не були ми націй і роду,Та є найперша основа буття,Що нашому роду нема переводу.Звучить пісня.
Ми тепло зустрілися з вамиІ ще зустрінемось не раз,Хай буде наше свято в школі,Як добра пам’ятка для вас.Хай вітер крізь лани і гориПронесе наші палкі слова.Прийміть наш спів, сердечні побажання,Прийміть уклін для щастя і добра.Звучить пісня.
Долі вам — чудової,Сили — Дніпрової.Праці — плідної,Злету — орлиного,Щастя і мируНа довгі-довгі роки життя.
30.11.2017
Звучить мелодія «Одна калина».
На фоні мелодії звучать слова.
Мій край чудовий – Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов'я.
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ.
Цвітуть волошки сині в житі
Звідсіль веде дорога в світ.
УКРАЇНО МИЛА, КРАЮ МІЙ ЧУДОВИЙ!
ЧИ Є В ЦІЛІМ СВІТІ ЩЕ ТАКА КРАСА?
ВЕСНО НАША РІДНА,
В ЗАПАХАХ БУЗКОВИХ,
В ГОЛУБІМ СЕРПАНКУ ДІВЧИНИ КОСА.
ВСЯ В САДАХ ВИШНЕВИХ,
У ПАХУЧИХ М’ЯТАХ,
В РОЗЛОГИХ ДОЛИНАХ
ЯБЛУНЬ ПАХНЕ ЦВІТ.
ЗЕМЛЕ ТИ ВРОДЛИВА,
ЗЕМЛЕ ТИ БАГАТА,
ДЕ ТАКОЇ ВРОДИ ЗНАЙДЕШ ДИВОЦВІТ?
Виходить дитина і тримає на рушнику коровай і гілочку калини.
Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов’ю і миром.
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жовта кривда в неї не забігла.
Вчитель: Наших гостей ми вітаємо найдорожчим, що символізує красу, багатство і могуття України, - хлібом із калиновим кетягом.
(Пісня «Моя Україна»)
Виходять ведучі.
Струмок серед гаю як стрічечка,
Червоніє калина мов свічечка.
Червоніє калина, квітують поля.
Добридень тобі, Україно моя!
Добрий день вам, гості дорогії!
Сьогодні ми розповімо вам про рослинні символи нашої країни.
Кожен народ має свої святині, свої символи - образи дерев, квітів, птахів, тварин. Є вони і в нашого народу. Тополя, дуб, чорнобривці, барвінок, волошки... Та без верби і калини немає України!
Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.
Ми розповімо вам про калину, яку найбільше шанували на Україні. Не було такої хати, коло якої б вона не росла.
Дівчата цвітом калини прикрашали коси. Достиглі китиці розвішували попід стріхами, і вони червоніли, мов намисто.
В народі кажуть: "Червона калина - від 100 хвороб лікує". Калина така цілюща тому, що. виросла з великої дівочої любові. А було це так...
Один парубок покохав вродливу дівчину Калину. Але батько не дозволив її брати, а посватав синові багачку Ганну. На весілля прийшла і Калина. Запросила коханого до танцю і непомітно завела його в сад, а тоді - до річки. Тут і застала їх Ганна.
Калина вигукнула: "Нехай же не буде і тобі життя з моїм коханим!" - і потягнула Ганну у воду...
Хлопець: Потонули обидві. Ганну поховали на цвинтарі, а Калину, як .душогубку - на кручі. І виріс там кущ з гіркими червоними плодами. Назвали його калиною. І стала калина символом дівочої краси і кохання.
Буває часом сліпну від краси,
Спиняюся, не тямлю, що за диво -
Оці степи, це небо, ці ліси -
Усе так гарно, чисто, незрадливо.
Усе як є - дорога, явори,
Усе моє - все зветься Україна
Вчитель:Ми живемо в Україні. Любимо її гарну та співучу мову,її прекрасних людей,її пишну природу. Наша земля красива і щедра. Росте і жито, і городина, зріють плоди, цвітуть квіти. Але особливою любов'ю в нашому народі користується калина. Існує гарний звичай: біля щойно зведеної оселі, на примітному місці, в першу чергу садили калину. На всій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні — лише 8. У нашому селі росте 2 види — кущовидна і деревовидна. Ми вирушимо калиновими шляхами і побачимо, що калина є вірною супутницею людини від її народження до її останніх днів.Здавна дівчина і поєднувалася і порівнювалася в піснях і легендах з калиною. Чому? Послухаємо, що про це розповідає легенда.
Було то дуже давно. На нашу землю хто тільки не нападав: ординці, турки, татари, половці. Ось налетіли якось турки. А сталося те на українській землі. Поширилась тоді чутка, що ватажка їхнього поранено отруйною стрілою, а отрута смертельна. Понаїхало тих лікарів та шептуні видимо-невидимо, але ніхто вилікувати не міг. Отоді і прийшла до табору одна дівчина.
(Сценка про калину. Діючі персонажі: Пелагея - українська дівчина, татарський воєначальник)
На сцену виходить Пелагея і, не вклонившись, підходить до воєначальника.
- Скажи, красуне, чому мені не вклонилася? Я завоював півсвіту, мені царі вклоняються, а ти- ні.
-Ти мені повинен вклонитися, бо прийшов у мій дім, на рідну землю мою. Більше тобі скажу: ти повинен через два дні вмерти. Твоє життя в моїх руках. Ніхто тебе не врятує крім мене. Це я тобі кажу, Пелагея…
-Скажи, дівчино, чим доведеш своє пророцтво? А не доведеш – відрубаю тобі голову.
- Рвала я отруйне зілля – цикуду. Сіла відпочити, задрімала і побачила уві сні орла. Та орел не простий. На тебе схожий. Він палив міста і села, а людей гнав у рабство до своєї держави. І так йому щастило триста сім днів, а на триста дев’ятий він має померти, бо вразила його стріла, отруєна цикудою – злим зіллям.
-Що ти хочеш від мене, дівчино ?
-Перш за все, вклонися мені до самої землі святої, а заодно нехай вклоняться всі твої люди.
-А тепер слухай. Життя я тобі поверну за умови, якщо відпустиш всіх полонених в оселі їхні. Їм орати, сіяти, дітей ростити треба. І залиш мою землю з військом своїм. Заприсягнися і напиши кров’ю своєю, що ніколи не прийдеш грабувати мій народ.
-Зроблю як ти скажеш, красуне, не прийду більше на землю твою і твоїх людей відпущу. Тільки й ти мусиш обіцяти мені, що підеш зі мною.
- На все піду за свій народ! Але хочу проститись із своєю сестрою Килиною!
-Добре!
-Сестро, йди-но сюди.
На сцену виходить сестра Пелагеї - Килина.
- Твоїм ім’ям сестро, назву рослину, красу якої оспівує найспівучіший птах, соловейко, а восени горять дивні кетяги ягід, налитих нібито самою кров’ю щедрої нашої землі. Ті ягоди повертають здоров’я людині. Буде вона зватися Калиною і будеш ти символом держави своєї -України.
( Калина співає піню А. Демиденко та Г. Татарченка „Україночка”)
Не одні хати у полон мене брали,
Били – вбивали, на чужину гнали, (двічі)
А я не скорилася,І з сльози відродилася,
Українкою я народилася!
Кажуть хлопці
Я сама, наче квіточка,
Що пливуть мої слова,
Як та річечка,
Що душа моя співає,
Мов сопілочка,
А я просто українка,(двічі)
Україночка.
Вчитель: Яка чудова і мелодійна українська мова. Дуже багато людей в наш час цураються мови нашої…..От про це зараз ми і поговоримо.
-Дід приїхав із села,
Ходить по столиці,
Має гроші - не мина
Жодної крамниці.
Попросив він:
- Покажіть Кухлик той, що з краю.
Продавщиця: - Што? Чево?
Я нє понімаю.
- Люба, кухлик покажіть.
Той, що збоку смужка.
- Да какой же кухлик здєсь,
Єслі ето кружка?
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови.
- На Вкраїні живете
Й не знаєте мови...
Продавщиця теж була
Гостра та бідова.
- У мене єсть свой язик.
Ні к чему мнє мова.
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід,
Бо якраз така біда
В моєї корови:
Має, бідна, язика
І не знає мови.
Вчитель. Ми живемо у тривожний, але прекрасний час, час, коли відроджуються національні традиції, переглядаються культурні цінності, забуті століттями. Кожний народ має свої святині, свої символи: опоетизовані образи дерев, квітів, трав. Є вони і в нашого народу. Ці образи-символи уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі. Рослинні мотиви та образи широко представлені в українському фольклорі. Майже в усіх жанрах усної народної творчості рослинна символіка є одним із найважливіших художніх засобів. А як же ж це сталося, ми зараз побачимо.
( Стиха лине приємна, повільна мелодія )
- Було це не вчора, і не позавчора. А років сто, а може, й більше тому. Жив чоловік у селі одному. Самотньо дуже жив, невесело. Бо ні жінки не мав, ні дітей. А люди його любили, за доброту його, за щирість, за розум. Діти маленькі так і називали його: Дідусь – доброта. І хоч борода у нього невелика, та почав він уже про старість задумуватись. І, недовго думаючи, посадив шість маленьких кущів калини біля хати.
-Нехай після мене людям пам'ять залишиться,- сказав сусідам. А напровесні вийшов Доброта за хату, і очам своїм не повірив: на місці кожного кущика стояла дівчина, одна одної краща. Підійшли ті дівчата до Доброти і кажуть:
Дівчата. Ведіть, нас тату до хати, бо за зиму замерзли ми дуже.
-Розгубився доброта.
-Отак, садив садок, а вийшов дівчат гурток. Ну, ходімо до господи, узваром гарячим калиновим пригощу вас.
- Як пили дівчата напій, то Доброта почав думу думати і вголос з дочками радитись.
-Як же назвати, вас діти?
-. Хитру сороку
Спіймати мороку,
А на сорок сорок
Сорок морок.
-От і назву тебе Скоромовкою.
-Бігла лялька
Коло ковалька,
В шести кожухах
В трьох капелюхах
В небо гляділа,
Злетіти хотіла.
-Бути тобі, донечко Лічилкою.
-У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
-Калина! Бути тобі, маленька, Загадкою.
(До четвертої дівчинки)
Як же тебе, гарна моя, назвати?
Гарна дівчина,
Як калина в лузі.
-Назву тебе Приказкою.
-Подивився Доброта на п’яту красуню, рум’янець на щоках, від морозу помітив, та й розхвилювався.
- Замерзли, сердешні, а мені нема, у що вас одягти.
Зозуля стала кувати
–Морозу більше не бувати.
- Прикметою назву тебе, красунечко
(співає)Гарне хочу, тату,
І я ім’я мати,
Щоб з цієї хати
Хлопців милувати.
-А тебе Сам Бог велів
Піснею назвати.
-Мирно і весело зажилося з тих пір у хатині. Кажуть, і до цього часу стоїть вона в тому селі. А дівчата заміж повиходили, і сивий Доброта гостює в них по черзі.
Живуть сестри, людей радуючи: Прикмета і Лічилка, Скоромовка і Приказка, Загадка і Пісня. І ніколи не забувають ту хатину, біля якої росте калина-мати.
-Калина біля тину – щастя родини.
-Любиш Україну – посади калину.
Під рідним тином і калина пишніше цвіте.
-Який кущ, така я калина, яка мати, така й дівчина.Нема рідного краю без калинового гаю.
-Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною, коли росте.
Без верби й калини нема України
Не дівчина, а червоні стрічки має.
В лісі на горісі червоні стрічки висять.
-Навесні – білим цвітом, а восени – червоним плодом.
Пісня «Одна калина»-
-Дуже багато прислів*їв про те, що калина росте біля хати. То чому ж потрібно садити калину біля оселі? (тому що це символ України, символ затишку, рідної оселі, символ материнства)
- Чи можна ламати гілочки калини, шкодити?
-Не ламай калину коло хати,
Бо вона заплаче, наче мати,
І впадуть на трави на шовкові
Серця сльози колискові.
Не ламай калину, не ламай калину,
Бо вона в житті єдина.
-Пам'ятайте: ламати, зневажати калину – великий гріх. Бо калина – жива душа того, хто посадив її, душа народу нашого.
-Калинонька – це образ матері, батька, родини, цілого роду нашого красного.
-Посадіть калину коло школи,
Щоб на цілий білий світ
Усміхнулась щиро доля,
Материнський білий цвіт.
Посадіть калину на городі,
Щоб розквітнула земля!
Із роси пречиста врода,
З неба – почерк журавля.
Посадіть калину коло тину,
Щоби злагода цвіла!
Буде щедрою родина
–Буде честь їй і хвала.
-Посадіть калину коло хати,
Щоб на всеньке на життя!
Стане кожен ранок святом,
Дітям буде вороття.
Посадіть калину в чистім полі!
Хай вона освятить час!
Рід наш дуже любить волю
.Хай же воля любить нас!
Синє небо, злоте поле...
Посадіть калину коло школи
А щоб цвіт її не стерся,
Не зів’янув в спориші,
Посадіте коло серця,
Щоб цвіла вона в душі.
- А де ще використовують калину?
-Багато держав є, людей і мов різних,
Та кожному мила одна лиш, єдина
Найкраща з усіх, то є рідна країна,
Мені ж наймиліша - моя Україна.
-Українка я маленька,
Україна - моя ненька.
В неї щира я дитина,
Добра, люба та єдина.
Вірна я дочка народу,
Бо козацького я роду;
Щиро я свій край кохаю,
Роду іншого не знаю.
Так я завжди буду жити,
Рідний край буду любити.
Українцям помагати,
Україна - моя мати!
«Червона калина хай піснею лине
Туди, де криниця і тиха стежина,
І казка, і приказка, і колискова,
Бабусина скриня і мамина мова,
Колядка, щедрівка, розшита сорочка
І врода дівоча в барвистім віночку».
Пісня «Українська родина»
МЕТА КВЕСТУ:
- виховання учнів у дусі відданості Батьківщині та українському народу на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, виховання в дітей інтересу до української народної спадщини, зокрема до історії козацтва;
- систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках історії, української літератури;
- формування в учнів високих морально-психологічних якостей - рішучості, наполегливості, дисциплінованості та ініціативності, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах;
- організація змістовного дозвілля учнів.
УЧАСНИКИ: команди учнів 5-11 класів (по 8 осіб кожна).
ТРИВАЛІСТЬ КВЕСТУ: 1 година.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: приміщення школи (кабінети, бібліотека, учительська, спортивний зал, актова зала, кабінети ЗВ, обслуговуючої праці, української мови, історії, психології).
ОБЛАДНАННЯ:
- козацький костюм (може бути одягнений на манекені),
- інвентар для естафети,
- пазли картини І.Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»,
- карта України без назв областей та окремо надруковані і розрізані назви областей;
- назви козацьких речей та їх зображення;
- 10 маршрутних листів для координаторів станцій;
- маршрутні листи для команд;
- булава;
- ватмани, фарби, кольорові олівці, фломастери.
ПІДГОТОВКА ДО КВЕСТУ:
- розробити завдання;
- дібрати реквізити;
- облаштувати навчальні кабінети, у яких проводитиметься кожен з етапів квесту;
- роз’яснити учням правила квесту;
- дати попередні завдання учасникам квесту.
ОРГАНІЗАЦІЯ КВЕСТУ:
- про проведення змагання потрібно повідомити учнів, батьків і вчителів, окреслити його тему та особливості проведення;
- кількість станцій має перевищувати кількість команд для того, щоб уникнути зіткнення команд на одній станції та витрачання часу;
- на кожній станції має бути доросла людина - ведучий, який слідкує за виконанням завдання на станції, оцінює правильність виконання та віддає команді конверт з наступною загадкою;
- слід визначити кількість і склад команд (роїв), що братимуть участь у квесті;
- рівень складності завдань, які розв’язуватимуть під час квесту учасники команд, має відповідати їхньому віку;
- дати учасникам квесту завдання: придумати для команд (роїв) назви, гасло і обрати капітанів (ройових);
- придумати однострій та відзначку;
- вивчити козацьку пісню;
- вивчити елементи стройової підготовки.
Правила квесту.
1. Всі учасники квесту діляться на команди (рої), обирається капітан (ройовий).
2. Кожна команда отримує свій маршрутний лист (зразок маршрутного листа у Додатку 1) і проходить станції згідно свого маршруту.
3. Координатори на кожній станції, після виконання завдання, роблять відмітку у маршрутному листі ( час виконання завдання або кількість набраних балів).
4. Квестери повинні дотримуватись правил гри.
5. Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі «зупинки», виконати завдання правильно і якомога швидше та дістатися фінішу.
6. Завдання від координатора квесту команда отримає лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті! Тому не відставай і допомагай іншим!
7. Якщо команда не має відповіді або відповідає неправильно, є можливість «купити» підказку, виконавши творче завдання, наприклад, розказати улюблений вірш (кожним учасником).
8. За кожне виконане завдання команди отримують від 5 до 10 балів у залежності від складності та «ціни» запитання. Координатор фіксуватиме командний залік у маршрутному листі рою та в маршрутному листі координатора (зразок маршрутного листа координатора у Додатку 2).
9. Після проходження 10 станції команда повинна здати маршрутний лист координаторам гри. Перша команда, яка виконала всі завдання, отримає підказку про місце находження булави.
МАРШРУТНИЙ ЛИСТ (СТАНЦІЇ):
1. «Стройова підготовка» ( місце проведення – рекреація біля 1-х класів).
2. «Вірю-не вірю» ( місце проведення – кабінет історії).
3. «Чумацький шлях» ( місце проведення – кабінет української мови).
4. «Мистецька ( пазл)» ( місце проведення – учительська).
5. «Мистецька ( художники)» ( місце проведення – кабінет психології).
6. «Театральна ( одягнути костюм)» ( місце проведення – актова зала).
7. «Спортивна» ( місце проведення – спортивний зал).
8. «Козацькі прізвища» ( місце проведення – бібліотека).
9. «Влуч у ціль» ( місце проведення – кабінет ЗВ).
10. «Гонка за лідером» (кабінет трудового навчання).
Завдання для кожної станції у Додатку 3.
Сценарій проведення козацького квесту
«Пропала булава».
Звучить козацький марш. На майданчик виходять стройовим кроком рої-учасники квесту.
1 ведучий: Дорогі діти й шановні дорослі! Сьогодні, напередодні Дня українського козацтва та Дня захисника України, ми проводимо Козацький квест «Пропала булава»
2 ведучий: Ми зібралися, щоб переконатися, що ми є нащадками славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей – вільних козаків.
1 ведучий: Указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва. Це свято дуже важливе для нашого народу, адже козацтво відігравало вирішальну роль у становленні нашої держави.
2 ведучий: Народ будь-якої країни береже спогади про власне минуле, пишається своєю історією, перекази про звитяжні вчинки предків передаються із покоління в покоління.
1 ведучий: Для святкування Дня українського козацтва не випадково обрано День святої Покрови, бо вона здавна була покровителькою козаків.
2 ведучий: Отже, розпочинаємо наш квест. Вам доведеться пройти через десять випробувань. Це стільки, скільки було колись порогів на Дніпрі. В давні часи ці пороги були страшною перешкодою на шляху до того, хто плив Дніпром на Січ. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги.
1 ведучий: Отож, шановні учасники, правила квесту!
1. Всі учасники квесту діляться на команди (рої), обирається капітан (ройовий).
2. Кожна команда отримує свій маршрутний лист і проходить станції згідно свого маршруту.
3. Координатори на кожній станції, після виконання завдання, роблять відмітку у маршрутному листі ( час виконання завдання або кількість набраних балів).
4. Квестери повинні дотримуватись правил гри.
5. Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі «зупинки», виконати завдання правильно і якомога швидше та дістатися фінішу.
6. Завдання від координатора квесту команда отримає лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті! Тому не відставай і допомагай іншим!
7. Якщо команда не має відповіді або відповідає неправильно, є можливість «купити» підказку, виконавши творче завдання, наприклад, розказати улюблений вірш (кожним учасником).
8. За кожне виконане завдання команди отримують від 5 до 10 балів у залежності від складності та «ціни» запитання. Координатор фіксуватиме командний залік.
9. Після проходження 10 станції команда повинна здати маршрутний лист координаторам гри. Перша команда, яка виконала всі завдання, отримає підказку про місце находження булави.
Гетьман (вчитель ЗВ): Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання шести роїв, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва! Ройові, шикуйте рої!
Представлення роїв (кожен рій представляє назву, девіз), оцінювання однострою.
1 ведучий: А знаєте, козаки, на що йдете!?
Козаки: Знаємо!
2 ведучий: А знаєте, що можете програти?
Козаки: Не біда!
2 ведучий: Дозвольте представити журі (на кожному етапі 1 вчитель).
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1 ведучий: Бажаємо всім учасникам вдалих стартів і наполегливої боротьби у змаганнях, козацького вишколу, гарту, доброго настрою і чудових вражень від нашої спільної праці, перемоги і миру!
2 ведучий: Ройові, отримайте маршрутні листи.
Ройові отримують маршрутні листи і рої приступають до виконання завдань квесту.
1 ведучий: Ось і закінчився наш конкурс. Козаки, на сцену!
Звучить марш. Журі підводить підсумки. Переможці отримують нагороди: грамоти, Булаву.
2 ведучий: Наша пам'ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми, як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.
1 ведучий: Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти.
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти.
Землі український привіт.
Разом: Хай козацькому роду не буде переводу!
2 ведучий: Слава Україні! (Відповідь – Героям Слава!)
1 ведучий: Українському козацтву слава!
(Всі учасники – Слава! Слава! Слава!)
Додатки
Додаток 1
Зразок маршрутного листа рою
Маршрутний лист рою 9 класу.
Розшифруйте назви кабінетів та зупинок, в яких ви будете виконувати завдання квесту. Будьте уважними! Удачі Вам!
1.
Ваша перша зупинка – кабінет, назва якого зашифрована у вірші:
Захисник України – почесне звання,
Тут вміння потрібні і добрі знання.
У кабінеті навчать всіх війскових законів,
Маршем пройтися від школи додому.
( Кабінет Захисту Вітчизни ).
2.
У цьому шкільному приміщенні відбувається багато загадкових подій: звучать голоси різних героїв та персонажів, відомі світові музичні хіти переспівувалися і не один раз неповторними голосистими учнями нашої школи, тут проходять безкінечні репетиції, один раз на рік сюди можуть завітати Дід Мороз та Снігуронька. Знайдіть це місце в нашій школі.
(Актова зала школи).
3.
Кабінет у нашій школі, де ви можете знайти струнно-клавішний музичний інструмент з ударним (молоточковим) способом звуковидобування, створений спеціально для кімнатного музикування в невеликих приміщеннях. Цей музичний інструмент має 52 білих та 36 чорних ………. . А ще в цьому кабінеті знаходяться педагоги, з якими ви в любий момент можете поговорити « по душам».
(Кабінет психолога).
4.
Цей вірш, козаки та берегині, вам підкаже дорогу до потрібної вам станції. Читайте та будьте УВАЖНИМИ!
Браття, єдина вам подруга – воля,
І честь козаку – то є рідна сестра.
Буде, козаче, буде щасливою доля,
Ланцюг розірвати настала пора.
І сонце засяє промінням яскравим.
Одна лише кличе в дорогу мета:
То - воля, якій ми співаємо славу,
Енергію нам подарує віра свята!
Козаче, у тебе країна єдина,
А зветься вона свята Україна!!!
(Бібліотека)
5.
Стіни цього шкільного приміщення, мабуть, найбільше у всій школі мали змогу чути дитячих вигуків : « Давай! Швидшее!!», «Ура! Ура! УРАААА!!», «УУУУУ!!», «Молодці! Молодці! Молодці!». А ще розшифруйте ім’я, по батькові та прізвище вчителя, який найчастіше буває в даному приміщенні.
ООДВИИРЛМ ЙЧВИООКІЕСЛ ИДВБКОУ
Удачі вам!)))
( Спортзал, вчитель фізичної культури-Володимир Олексійович Дубовик).
6.
Як вам відомо з уроків української мови, слово складається із морфем. Це – корінь, префікс, суфікс та закінчення. Складіть із даних морфем слово, назву шкільного приміщення, в яке вам потрібно якнайшвидше дістатися для виконання наступного завдання квесту.
-И-, -СЬК-, УЧ-, -ТЕЛЬ-, -А
(Учительська).
7.
Є місто у школі – не схоже на клас,
Де виробів різних незмінний багаж
Та Муза натхнення працює невпинно,
Даруючи кожному щастя хвилини.
Там мрія живе про улюблене діло,
Це МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ й умілих.
Постійно вирують там творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.
Живуть там чарівнії різні клубочки,
Які в візерунки складаються точно:
Картини, панно, серветки й дрібнички –
Всілякі роботи лежать на поличках.
Також люблять там куховарить, в’язати
І вироби гарні з тканини зшивати,
Плести, прасувати і бісер низати…
Своїми руками там робиться свято.
У такому чарівному кабінеті наступна ваша зупинка із завданнями))
Щасти вам!))
(Кабінет трудового навчання).
8.
Шановні козаки та берегині! Щоб знайти місце проведення даного етапу квесту, ми підготували для вас повідомлення про нього. Але… Трапилась маленька неприємність, у посланні загубилися усі голосні. Але ж ви не злякаєтесь такої перешкоди)) Розшифруйте послання та прямуйте швидше виконувати завдання))
НЙСПРТНШ КЗК Т БРГН! ШВДШ БЖТЬ ДО РКРЦ ДЕ НВЧТЬС 1 КЛС! ТМ ВС З НТПРПННМ ЧКТЬ!!
УДАЧІ ВАМ!!)))
(Рекреація, де навчається 1 клас).
9.
Місце проведення наступного етапу – кабінет, у якому вивчають предмет, описаний у вірші:
Наука ця — це пройдене життя,
Та без минулого немає майбуття.
Для того ми предмет оцей вивчаєм,
І краще рідну землю нашу знаєм.
(Кабінет історії).
10.
Тут муза над вами окрилено літає,
граматика і лексика тут проживає.
Прямуйте швидше ви в цей кабінет,
Там знайдете Шевченка ви портрет!
(Кабінет української мови та літератури).
Маршрутний лист рою____________ класу
Назва рою________________________________________
Ройовий__________________________________________
№ станції | Кількість балів | Час | Координатор станції | Примітки |
1 | ||||
2 | ||||
3 | ||||
4 | ||||
5 | ||||
6 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
9 | ||||
10 |
Додаток 2
Зразок маршрутного листа координатора станції
Маршрутний лист для координатора станції «Гонка за лідером»
Координатор ___________________________________________________
Клас | Штрафи | Кількість балів | Час | Примітки |
Додаток 1
Завдання для станцій
1. Станція «Стройова підготовка»
Правильно виконати елементи муштрового впоряду ( 7 (8) балів ).
5-8 класи
1.Вихід, шикування рою.
2. Рапорт ройового.
3.Виконання команд «Рівняйсь», «Струнко».
4.Повороти на місці (праворуч, ліворуч, кругом).
5.Перешикування з 1 шеренги у 2 (і навпаки).
6.Рух стройовим кроком.
7.Стройова пісня.
9-11 класи
1. Вихід, шикування рою.
2. Рапорт ройового.
3. Виконання команд «Рівняйсь», «Струнко».
4.Повороти на місці (праворуч, ліворуч, кругом).
5.Перешикування з 1 шеренги у 2 (і навпаки).
6.Рух стройовим кроком.
7.Стройова пісня.
8.Розмикання, змикання.
2. Станція «Вірю – не вірю»
На цій станції зачитується коротка інформація, а учасники повинні відповісти лише одним словом «вірю» або «не вірю» ( 10 балів ).
5-7 класи
1) Козаки не мали права одружуватись (не вірю, запорозьке військо ділилося на січових і тих, хто жив у зимівниках. Січовики були люди безшлюбні, а зимівники мали сім’ю, займалися господарством, а усі разом вони складали одне військо).
2) До українських козацьких загонів міг приєднатися чоловік будь-якої національності і роду-племені, прийнявши козацькі звичаї та перейшовши в православну віру (вірю).
3) Число козаків у курені складало 200 чоловік (не вірю, у різні часи було різним – від кількох десятків до сотні).
4) На козацьких чайках, крім веслярів могли розміститися 50-70 озброєних козаків та 2-4 невеликі гармати, порох, свинець, ядра, харчові продукти (вірю).
5) Дмитро Байда-Вишневецький був завзятим воїном і великим полководцем. Одну з перемог над ворогом він здобув навіть жодного разу не змахнувши шаблею! (вірю).
6) Вантажні вітрильні судна прибережного плавання козаки називали дубами(дуб) (вірю).
7) Військо Запорозьке зазвичай поділялося на 38 куренів (частин війська) (вірю).
8) Іван Підкова отримав таке прізвище тому, що вмів кувати підкови для коней (не вірю, мав рідкісну фізичну силу: запросто міг розгинати підкови).
9) Військова старшина – кошовий отаман, суддя, писар, осавул – мали окреме від простих козаків житло (не вірю, вони обідали й спали у своїх куренях разом з простими козаками).
10) Козацький табір з возів був не тільки неприступною фортецею в обороні, але й засобом пересування війська й атаки (вірю).
Бонусні питання:
1. Коли у козака народжувався син, то батько сипав у купіль пороху, - щоб син був хоробрий і твердий (вірю).
2. Найважливіші козацькі клейноди це – корогва, бунчук, пірнач, литаври, печатка (вірю).
8-11 класи
1) Поява реєстрових козаків тісно пов’язана з іменем Самійла Кішки (вірю).
2) Особливо ганебним злочином у козацькі часи вважалася зрада кохання, зрада дружині. Народний осуд цього явища був викликаний тим, що людина, непорядна в особистому житті, не може прислужитися своїй землі, Вітчизні. Якщо хтось здатний зрадити близьку людину, то він зрадить і Батьківщину (вірю).
3) У гетьмана Хмельницького було два імені (вірю, Зіновій і Богдан).
4) Коли у козака народжувався син, то батько сипав у купіль пороху, - щоб син був хоробрий і твердий (вірю).
5) Син Богдана Хмельницького Юрій став гетьманом у 16 років (вірю).
6) Гетьман Іван Мазепа був чудовим знавцем літератури і власником найкращої в ті часи в Україні бібліотеки (вірю).
7) Найперша у світі демократична Конституція, складена Пилипом Орликом мала назву «Пакт і конституція прав і вольностей Війська Запорозького» (вірю).
8) Дмитро Вишневецький був першим гетьманом запорожців і засновником першої столиці Війська Запорозького (вірю).
9) Сьогодні, рухаючись по Дніпру, можна зустріти знамениті дев’ять порогів: Козацький, Сурський, Лоханський, Дзвонецький, Ненаситенський, Вовнизький, Будильський, Лишній, Вільний (не вірю, тепер порогів не видно, вони були затоплені водою, коли побудували Дніпрогес).
10) Усього було побудовано 8 козацьких Січей: Хортицька (1553-1557), Токмаківська (1560-1638), Базавлуцька (1593-1638), Микитинська (1638-1652), Чортомлицька (1652-1709), Кам’янська (1709-1711), Олешківська (1711-1734), Підпільненська (1734-1775) (не вірю, всього січей було 9, остання Задунайська (1775-1828)).
Бонусні питання:
1. Старі козаки, які відчували свою неміч, залишали Січ і відправлялися до монастирів доживати свого віку. По дорозі туди вони частували усіх, кого зустрічали на своєму шляху. Люди так і прозвали їх – «пригощальники» (не вірю, їх називали «прощальники»).
2. Усього козацька армія нараховувала близько 20 000 козаків (вірю).
3. Станція «Чумацький шлях».
1. Відновити назви областей на карті України ( 26 балів + час ).
Автономна Республіка Крим
Вінницька область
Волинська область
Дніпропетровська область
Донецька область
Житомирська область
Закарпатська область
Запорізька область
Івано-Франківська область
Київська область
Кіровоградська область
Луганська область
Львівська область
Миколаївська область
Одеська область
Полтавська область
Рівненська область
Сумська область
Тернопільська область
Харківська область
Херсонська область
Хмельницька область
Черкаська область
Чернівецька область
Чернігівська область
4. Станція «Мистецька (пазл)».
Скласти пазл репродукції картини І. Рєпіна «Як козаки листа писали турецькому султану» (5 балів). Вказати назву та автора картини (5 балів).
5. Станція «Мистецька (художники)»
На прикріплених аркушах паперу кожен рій повинен намалювати козака на повний зріст. Один учасник біжить – малює голову, повертається, тоді наступний – тулуб і т.д. Виграє рій, який швидко, згуртовано, акуратно і точно намалює козака (10 балів).
6. Станція «Театральна».
На даній станції рій повинен одягнути козака ( на козакові повинні бути обов’язково: шапка, сорочка-вишиванка, пояс, жилет, шаровари, чоботи, шабля, жупан або кожух). Одяг козака перемішаний із іншими частинами одягу як чоловічого, так і жіночого. Учасники повинні правильно і швидко вибрати необхідні частини одягу козака і одягнути на одного із членів рою. Завдання виконується на час та правильність ( 8 балів + час).
7. Станція «Спортивна».
Учасникам пропонуються різноманітні спортивні естафети.
8. Станція «Козацькі прізвища».
Від природи справжні українці вирізнялися хистом майстерно розповідати, вміли підмічати смішні сторони в інших і зображувати їх у жартівливому, але ні для кого не образливому тоні. Як зазначалося в одній з книг «Звичаї у запорожців дивні, вчинки хитрі, а мова й вигадки гострі й більше на насміх схожі». Цією рисою вдачі запорозьких козаків почасти пояснюються й ті дивацькі прізвиська, якими вони наділяли своїх новачків. Часто їх козакам давала громада. Наприклад: той, хто спалив курінь – Палій, хто розкладав вогонь над водою – Паливода, той, хто варив кашу – Кашовар тощо. Так само виникли прізвища Горбач, Малюта, Череп, Слизький.
Завдання: Скласти списки новоприбулих козаків, згадавши якнайбільше козацьких прізвищ. Для цього у вас є 1 хвилина (1 прізвище – 1 бал).
Приклади прізвищ: Півторакожуха, Тягнирядно, Рябошапка, Рябокінь, Жовтобрюх, Непийпиво, Нетудихата, Лупиніс, Загубиколесо, Задерихвіст, Губишапка, Махиня(маленький на зріст), Малюта(здоровань), Святоша(шибеник), Доброволя(лінивий), Черепаха(вайлуватий), Палій(той, хто спалив курінь), Корж(схожий з перепічкою), Головатий, Чуб, Зуб, Носань, Сторчак, Слинько,Скупий, Солодкий, Нещадний, Орлик, Сивокінь, Смалений, Чобіт, Халява, Сірко, Жовтяниця.
9. Станція «Влуч у ціль».
З відстані 5 кроків кожен учасник команди має влучити у пазл (кожен має 3 кидки). Підраховується загальна кількість балів всіх учасників.
10. Станція «Гонка за лідером».
За 1 хвилину дати якнайбільше правильних відповідей на запитання ( одна правильна відповідь – 1 бал).
8-11 класи
1. Як називалися судна, на яких плавали запорозькі козаки? (Чайки)
2. Острів, на якому була розташована Запорозька Січ. (Хортиця)
3. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)
4. Якого кольору був стяг у Запорізькій Січі? (Малиновий)
5. Козацький бойовий танець. (Гопак)
6. Палиця з кулястим потовщенням, знак гетьманської влади. (Булава)
7. Виборний ватажок козацького війська. (Гетьман).
8. Юний зброєносець у козацької старшини.(Джура)
9. Місце перебування запорізьких козаків, теж саме, що Січ. (Кіш)
10. Вождь, отаман козаків на Запорозькій Січі. (Кошовий)
11. Офіцерський чин у козачих військах. (Осавул)
12. Керівник козацького війська. (Отаман).
13. Шкіряна сумка або футляр для лука і стріл. (Сагайдак)
14. Особа, що охороняла прапор або корогву війська. (Хорунжий)
15. Особа, яка завідувала усіма письмовими справами запорозького війська. (Писар)
16. Напівофіційна назва території Лівобережної України 17-18 століття під владою гетьмана. (Гетьманщина)
17. Безтурботна людина, яка весело любить проводити час, прізвисько одного з козацьких гетьманів. (Байда)
18. Невелика легка тимчасова будівля, у якій жили козаки. (Курінь)
19. Один із найвищих військових чинів козацтва, який мала особа, що охороняла бунчук. (Бунчужний)
20. Висока споруда, за допомогою якої козаки мали змогу спостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)
21. Згідно Конституції Пилипа Орлика, саме на ці українські свята відбуваються козацькі генеральні ради. (Різдво, Великдень, Покрова)
22. Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)
23. Скільки битв, що передували Переяславській раді, очолив Богдан Хмельницький? (6; 1648р. – під урочищем Жовті Води, під Корсунем, під Пилявцями, 1651р. – битва під Берестечком, 1652р. – битва під Батогом, 1653р. – Жванецька битва)
24. Назвіть ім’я відомого українського поета, який у своїх творах оспівав козацьких ватажків. (Т.Г.Шевченко «Іван Підкова», «Гайдамаки» та ін.)
5-7 класи
1. Кого називали козаком? (Вільну людину).
2. Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман).
3. Як називали хати, в яких жили козаки? (Курінь).
4. Де розташовувались козацькі табори? (Запорізька Січ).
5. Відсутність у козака страху перед небезпекою, невідомим. (Відвага)
6. Про яку деталь козацького вбрання казали: «Широкі, як Чорне море». (Шаровари).
7. Невелика легка тимчасова будівля, у якій жили козаки. (Курінь)
8. З ким вели війни козаки за незалежність? ( З Туреччиною, Польщею).
9. Які імена козацьких гетьманів вам відомі? (Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Петро Полуботок...).
10. Яку назву мала зачіска козаків? (Оселедець)
11. Якого кольору був стяг у Запорізькій Січі? (Малиновий)
12. Козацький бойовий танець. (Гопак)
13. А чи знаєте ви ім`я дивовижного гетьмана – силача, який легко міг зламати руками підкову? (Іван Підкова).
14. Як називалися судна, на яких плавали запорозькі козаки? (Чайки)
15. Острів, на якому була розташована Запорозька Січ. (Хортиця)
16. Висока споруда, за допомогою якої козаки мали змогу спостерігати за ворогом і передавали сигнали. (Вежа)
17. Юний зброєносець у козацької старшини.(Джура)
Джерело: Шкільне життя